Alijd Brink
Profiel
Achternaam: Brink
Roepnaam: Alijd
Voornamen: Alijda
Geboren: 28-11-1911
Te: Amsterdam
Overleden: 24-05-2002
Te: Enschede
Pseudoniem(en): Voor zover mij bekend heeft Alijd Brink niet onder pseudoniem gepubliceerd.
Voor tweedehands boeken | Ook van Alijd Brink |
Raban Internet Antiquariaat | Klik hier ! |
Werk
Poëzie
- Stenen stromen ook (1958)
- Het onbekommerd zwijgen (1961)
- Het grote varen (1964)
- Met stenen ogen in het park (1972)
- Kwestie van tijd: gerontologische gedichten (1980)
- Nu de huid van de dag is weggeworpen (750 ex.) (1982)
- De kleur van het uur (1982)
- In de ademende klok van de wereld (750 ex.) (1983)
- De golflengte van het licht (1985)
Proza
- Een gat in de zon: verslag van een rouwjaar (1966)
- De ijsvogel (1972)
- Groeien naar een onderdak: een relaas (1977)
- Vaarwel Adje: en nu voorgoed: vaarwel (1979)
- Stilte is ook geluid (1989)
- Getijdenlandschap (1993)
- In het langzame tumult van de tijd: kort overzicht van een lang leven (1999)
Toneel
- Zang van de witte magiër (stemmenspel, NCRV) (1966)
Hoorspel
- Liefde in een koud huis (NCRV, 1977)
Overig non fictie:
- Collage van een sterfgeval (1986)
Bloemlezingen
Tijdschriften
- Alijd Brink publiceerde in 'Hervormd Nederland', 'Chrysallis', 'Nieuw Vlaams Tijdschrift', 'Gevleugeld Woord', 'Nieuwe Stemmen'.
Diversen
- Een foto van Alijd Brink in het fotoboek 'Het meisje in de Froenstraat' met foto's van Norbert Klein (2005)
Literaire prijzen
- Een gedicht, een essay en een novelle werden bekroond.
Opmerkingen:
- Alijd Brink groeide op in Amsterdam. Haar vader was boekhouder. Haar jeugd was tamelijk onbezorgd, omdat haar moeder een klein kapitaal had geërfd.
- Ze ging naar de MULO en de avond-HBS.
- Toen ze een jaar of achttien was ontdekte ze dat ze lesbisch was.
- Ze wilde kunstenares worden, maar onder druk van haar ouders ging ze de verpleging in.
- Ze volgde avondtekenlessen aan de Hendrick de Keyserschool in Amsterdam.
- Ze werkte drie jaar op het atelier van P. van Wijngaerdt.
- Na de Tweede Wereldoorlog had ze een driehoeksverhouding met twee wat oudere dames.
- In 1967 gingen ze in Losser wonen (Hazenpad 12, Huize de
Wilgenhoek).
(briefhoofd Alijd Brink) - In 'Collage van een sterfgeval' (1986) beschrijft Alijd Brink het overlijden van één van haar twee vriendinnen.
- Als schilderes werkte ze veel in het buitenland. Ze exposeerde o.a. in Den Haag, Amsterdam, Deventer en Losser.
- Ze stond aan de wieg van het Musisch Podium in Losser.
- Haar laatste jaar woonde ze in verzorgingsflat 'De Lindenhof' in Enschede. Ze had toen de ziekte van Parkinson.
Handschrift Alijd Brink,
Opdracht aan Meta van IJzer
Anderen over Alijd Brink:
- Een gedicht, een essay en een novelle werden bekroond en zij exposeerde onder meer in Den Haag, Deventer en Losser. Ze stond ook aan de wieg van het Musisch Podium in Losser. Alijd zei zelf: Of ik beroemd wilde worden? Ja dat nam ik me voor. Het is er niet van gekomen maar de begrensde bekendheid van mijn werk heeft me nooit gehinderd. Ze heeft dus niet van haar kunst kunnen leven, maar dankzij haar vriendinnen heeft ze haar leven toch in dienst kunnen stellen van de kunst. (Het meisje in de Froenstraat ... zie 'Links')
Mijn favoriete citaat
Ik had je in mijn herinnering,
zo schoon, zo edel als alleen
heel jonge mensen kunnen zijn,
zo was je toen ik van je ging.Nu heb ik je dus weergezien
Je leek nog wel maar was niet wat
ik me van jou herinnerd had.
Alles was zwaarder bovendien.
(Weerzien (fragm.),
In de ademende klok van de wereld, blz.29)
Links:
Bronnen o.a.
- In de ademende klok van de wereld (1983)
- Website van de Koninklijke Bibliotheek (februari 2021)